فهرست مطالب

فصلنامه إضاءات نقدیه فی الادبین العربی و الفارسی
پیاپی 16 (شتاء 2014)

  • تاریخ انتشار: 1394/01/18
  • تعداد عناوین: 7
|
  • یحیی معروف، نورالدین پروین* صفحات 9-31

    تحقق ظاهره التکرار فی النص الادبی الجانبین المهمین: الجانب اللفظی والجانب المعنوی. یخلق التکرار فی الجانب اللفظی جوا موسیقیا متناسقا، کما یودی فی الجانب المعنوی إلی توکید المعنی وإبرازه فی معرض الوضوح والبیان.
    إن التکرار عنصر من عناصر البلاغه اهتم به شعراء العرب المعاصرون اهتماما بالغا، ومن بینهم الشاعر العراقی یحیی السماوی الذی نشر دیوانا بعنوان «قلیلک... لا کثیرهن» و فیه ما یتعلق بزوجته الفاضله وهموم وطنه الاصلی الذی ظل ومایزال مصدرا لآهاته ونفثاته وآلامه وذکریاته.
    وتهدف هذه المقاله باعتماد المنهج الوصفی- التحلیلی إلی تحلیل التکرار وانماطه فی دیوان یحیی السماوی، ویتمثل هذا التکرار فی تکرار الکلمه المفرده، المقابلات والضمائر، تکرار العبارات، تکرار الجمله المستقله، تکرار عنوان القصائد، تکرار الاسالیب المتنوعه، تکرار الترکیب الاستفهامی والندائی و... ومن النتائج التی توصلنا إلی ها ان الدیوان یعکس هموم الشاعر و آلامه الصادقه فی فراق العراق من خلال جمالیه التکرار الذی شکل لحمه الدیوان. فثمه تناغم واضح بین اسلوب التکرار ومحتواه.

    کلیدواژگان: یحیی السماوی، قلیلک، ، ، لا کثیرهن، الشعر العربی المعاصر، اسلوب التکرار
  • تورج زینی وند صفحات 33-49
    کل حرکه ادبیه، شعرا کان او نثرا، تحتاج فی نشاتها او تطورها إلی بیئه مناسبه؛ ظهور الحماسه لدی الیونانیین والإیرانیین، یدل علی ان کل ظاهره ادبیه لایمکن ان تنشا فی الفراغ بل تستلزم ظروفا خاصه واسبابا مناسبه للنمو والتطور. لم یکن الشعر العربی، منذ الجاهلیه حتی الیوم، بمعزل عن هذه السنه الادبیه؛ فقد اثرت علیه جمله من الموثرات علی مر العصور. اهمها القبیله، والدین، والسیاسه، والحضاره والمغول، ثم الغرب.
    وهذه هی حرکه الشعر الحر التی ازدهرت فی الاقطار العربیه،کانت استجابه او تلبیه لحاجات فنیه واجتماعیه وسیاسیه وثقافیه. وولادتها کانت فی العراق دون بقیه الاقطار؛ لانه کان اکثر استعدادا بالنسبه إلی بقیه البلدان العربیه بما فیه من سیطره الاستبداد والاستعمار، إضافه إلی تمتعه بتراث شعری قویم. وهناک ایضا عله العلل وهی ان رواد هذه الحرکه قد تاثروا بالتیارات الادبیه التی کانت سائده فی اروبا و الغرب،کما یضاف إلی ذلک انهم ربما اطلعوا علی تیار الشعر الحر فی ایران وتطوراته التی بدات قبل الشعر الحر بالعراق. من اهم ما حصل علیه هذا المقال الذی انتهج المنهج التحلیلی- التوصیفی، هو ان الموثرات الاجتماعیه والسیاسیه ثم التعامل والتواصل مع الغرب کانت من العوامل الاساسیه التی ادت إلی ظهور الشعر الحر فی العراق.
    کلیدواژگان: الشعر الحر، العراق، الشعر العربی، الشعر الفارسی، الشعر الاوروبی
  • علی گنجیان خناری، رضوان جمشیدیان صفحات 51-68
    یرتبط علم اجتماع الادب بعلم الاجتماع من جهه کما انه یرتبط بالادب من جهه اخری. یعد تحلیل العلاقه القائمه بین الادب والمجتمع اساس ظهور النقد الاجتماعی للادب ویرکز هذا المنهج علی بنیه الاثر الادبی ومحتواه ومدی ارتباطهما بالمجتمع حیث یقوم بتحلیل التاثیر والتاثر بین الادب والمجتمع وکیفیه انعکاس القضایا الاجتماعیه فی الاثر الادبی عبر وجهه النظر الفکریه او الاعتقادیه او الاجتماعیه لدی الکاتب. تسعی هذه العجاله إلی دراسه ونقد روایه «نفرین زمین» ای لعنه الارض للروائی الکبیر جلال آل احمد فی ضوء المنهج الاجتماعی. یترکز مضمون هذه الروایه علی تبعات قانون إصلاح الاراضی ودخول التقنیات الجدیده فی القری والاریاف الإیرانیه فی العصر الحدیث حیث یحاول الکاتب تصویر شرائح المجتمع الریفی المختلفه بعد تنفیذ قانون إصلاح الاراضی وتعرض التقالید للزوال وزحف الحداثه علی تلک المناطق. وینظر إلی القضایا السیاسیه والاجتماعیه من منطلق مصلح اجتماعی ویقیم علاقه ما بین المجتمع والروایه باستخدام اسلوبه التعبیری الفنی.
    کلیدواژگان: النقد الاجتماعی، روایه لعنه الارض، جلال آل احمد، إصلاح الاراضی
  • سیدعدنان اشکوری، سعید زرمحمدی صفحات 69-96
    لقد ظهرت بوادر الصحوه الإسلامیه فی اوائل القرن الرابع عشر الهجری بعد سبات عمیق ادی بالامه الإسلامیه إلی القهقری والتخلف، فصارت تطمح إلی مستقبل واعد وترجو ان تستعید سوددها وعزها بعد ان نال الاستعمار منها. وکان للنخبه المثقفه والواعیه الباع الطویل فی استنهاض الامه من نوع الغفله. ومن هولاء السید جمال الدین الاسد آبادی (المتلقب بالافغانی) حیث تاثرت ثله کبیره من العلماء والادباء بافکاره، وبدات تدعو بما اوتیت من حظ إبداعی إلی هذه الیقظه. فظهرت هذه الدعوات التنویریه فی اطر مختلفه. منها مجال المسرح والادب. ومن الملتزمین بهذه الدعوه فی عصرنا الحاضر الادیب المصری فاروق جویده الذی وظف شعره وادبه فی العملیه التنویریه المطالبه بالتمسک بمبادئ الدین الإسلامی الحنیف والتحرر من براثن الاستعمار والفکر التغریبی. یتناول هذا المقال موسسا علی المنهج الوصفی-التحلیلی جانبا من مظاهر الإصلاح فی آثار هذا الادیب وقد کرس هذا الجهد علی مسرحیتی «الخدیوی» و«دماء علی استار الکعبه» لیتعرف علی مظاهر هذه الصحوه فی هاتین المسرحیتین.
    ووصل المقال إلی ان فاروق جویده لم یکتب هاتین المسرحیتین من اجل الفن فحسب بل جعلهما فی خدمه نشر الوعی وتحریض الامه علی تفهم الواقع والانتباه إلی ما یحاک لها من موامرات.
    کلیدواژگان: الصحوه الإسلامیه، فاروق جویده، مسرحیه الخدیوی، مسرحیه دماء علی استار الکعبه
  • کبری روشنفکر، احمد حیدری صفحات 97-115
    کانت الطبیعه ومازالت مصدر إلهام للشعراء والکتاب فی مختلف انحاء العالم وعلی وجه الخصوص عند العرب الذین هم اکثر ارتباطا وعلاقه بها. وعند قراءتنا لراوایات ابراهیم الکونی، الکاتب والروائی اللیبی، نشاهدالاجواء الصحراویه وحضور الطبیعه الحیه منها والصامته جلیا؛ فقد اعتدنا منه تسخیر عنصر الطبیعه وتوظیفها لإلقاء الافکار التی یطمح فی إیصالها إلی المتلقی. إن ابراهیم الکونی یتخذ الجمل، وهو عنصر من عناصر الطبیعه الحیه،بطلا فی روایته «التبر»؛ فیعتبره ارفع مکانه من ان یعدضمن الحیوانات، بل یقدر له صفات إنسانیه سامیه، بل یفضله علی جمیع الناس حتی علی زوجه واولاده. یسعی هذا المقال عن طریق المنهج الوصفی التحلیلی إلی إلقاء الضوء علی کیفیه توظیف الحیوان فی هذه الروایه، والنتائج تدل بوضوح علی ان الکاتب قد وظف الحیوان کرمز فی خدمه المفاهیم الصوفیهکالصحبه، والحب، والخطیئه وثمنها، والصبر، من خلال نظرته إلی التراث والخرافات والاساطیر الماثوره.
    کلیدواژگان: إبراهیم الکونی، روایه التبر، المفاهیم الصوفیه، الرمزیه، التراث، الحیوان
  • صغری فلاحتی، حامد صدقی، إسماعیل اشرف * صفحات 117-136

    اهتم الباحثون بالدراسات الاسلوبیه الإحصائیه اهتماما کبیرا حیث یمکن باستخدامها معرفه الاسالیب المختلفه وتمییزها عن اسالیب اخری فی نص ما. دراسه الاسلوب علی اساس معادله بوزیمان هی دراسه کمیه ولیست کیفیه، درسنا فی هذا المقال نماذجا من مقامات الهمذانی والیازجی علی اساس معادله بوزیمان. وهذه المعادله تنطبق علی اسلوب المقامات. اسلوب الکاتبین فی مقاماتهما علی اساس هذه المعادله ادبی والدرجه الإنفعالیه تختلف من مقامه إلی مقامه اخری. السبب الرئیسی الذی ادی إلی إرتفاع نسبه الفعل إلی الصفه (تسمی اختصارا ن ف ص) فی مقامات الهمذانی والیازجی هو الإکثار من الشعر بدرجه کبیره وإن المقامه من النثر الادبی ووسیله للتمرن علی الإنشاء والوقوف علی مذاهب النثر والنظم. إنها رصید الثروه المعجمیه وتعبر عن حاله المجتمع البشری وعن العواطف التی تعمل فی نفس الشعب وهی تنطوی علی ضرب من الصناعات اللفظیه کالسجع. إن موثر الصیاغه تنطبق علی مقامات الکاتبین. ومن الموثرات التی ترجع إلی المضمون هی (العمر)، وهو یوثر علی ارتفاع ن ف ص، عند الکاتبین. تهدف هذه المقاله إلی ان تحلل الاسلوب فی نماذج من مقامات الهمذانی والیازجی علی اساس معادله بوزیمان.

    کلیدواژگان: بدیع الزمان الهمذانی، ناصیف الیازجی، المقامات، الاسلوب، معادله بوزیمان
  • فاطمه کریمی، سید حسین سیدی صفحات 137-159
    یعتبر اللون من العناصر الهامه فی حقل المحسوسات حیث یلعب دورا هاما فی حیاتنا ویعد رمزا لمشاعرنا المختلفه من حزن وسرور. فاللون هو البعد الإضافی الذی یمنح الادیب معان غیر متناهیه للتعبیر عن کل شیء جمیل فی العالم. وبالوصول إلی معان رمزیه للون تظهر خوالج الادیب وافکاره. یتناول هذا البحث دراسه اللون فی آثار محمد الماغوط معتمدا علی منهج التحلیل، والوصف والإحصاء فی تناول الالفاظ اللونیه فی آثاره بعد دراسه دلالات الالوان المختلفه للوصول إلی بعض نتائج منها دور افکار الشاعر فی استخدام الالوان وسبب تفضیل لون علی الآخر عنده. یختص فی هذا الإحصاء الحد الاقصی باللون الاحمر، فهذا یدل علی ما قام به من تحریض الناس وتهییجهم علی الثوره. وللون الاسود اقل ظهورا فی دیوانه رغم ظننا بانه ینبغی ان یکون فی صدر الالوان نظرا إلی تشاوم الشاعر وسوداویته.
    کلیدواژگان: اللون، الرمز، محمد الماغوط
|
  • Yahya Maaroof, Noor Al Din Parvin Pages 9-31

    In a literary text, repetition is attractive both literarally and semanticly. Literally, repetition is an element of creating harmonic, musical tone in the text as it causes emphasis on the meaning and its further implications. Repetition as one of the most important rhetorical figures has received special attention by contemporary Arab poets. Among these poets is Yahya Samavi, Iraqi poet living in Australia, whose divan entitled "Ghalilake ……… La Kathirahonna" has been composed about his wife and sufferings of his country which have been ever his real source of griefs, sorrows and memories. Using descriptive-analytical method, the present study aims to study aesthetics of repetition inYahya Samavi’s divan in terms of lexicon repetition (singular lexicons, lexicons related to nature, antonyms, and pronouns) and phrases repetition (repetition of independent sentences, of title of odes, of different styles,of interrogatives and vocatives). The results suggest that the poet has shown his own sorrow and sadness for living far from his homeland Iraq, using repetition which is the main structure of the divan. The results also show that there is complete propriety between repetition figure and meaning of verses.

    Keywords: Yahya Samavi
  • Toraj Zeinivand Pages 33-49
    Emergence of any literary movement, whether poetry or prose, needs a suitable environment. Appearance of epic among the Greek and the Iranian implies this fact that birth of each literary phenomenon is impossible in vaccum atmosphere, but they need special circumstances and means for their development and evolution. Movement of free verse developing in Arabic lands was in fact reaction to artistic, social, political and cultural needs of these countries. Birth of this movement was in Iraq but not in other Arabic states because this country had higher ability and readiness for it in addition to a rich literary heritage due to dominance of autocracy and colonialism than other Arabic countries. However it seems that the main and distinct reason for birth of free peotry in Iraq has been its pioneer's ability to be influenced by movements which dominated European and western literature, though it may be possible that literary men of this country have known about Persian free verse and its evolutions which has been more due to Iraqi modern peotry.
    Keywords: free poetry, Iraq, Arabic poetry, Persian poetry, European poetry
  • Ali Ganjian, Rezvan Jamshidian Pages 51-68
    Sociology of literature has relation with sociology on the one hand and and the literature on the other hand. Delving into the relation between literature and society forms basis of socialogical criticism of the literature. This approach focuses mainly on the structure and content of literary work and its relationship with society and interactions of literature, society and reflection of social issues through author's intellectual, belief and social views are investigated in a literary work. This article is to criticize and study the novel Curse of the Land by Jalal Al-e-Ahmad from sociological perspective. The theme of the novel is consequences of Land Reform Law and enterance of technology into Iranian villages. The author portrays properly status of different groups of rural community in this work after enforcing Land Reform Law and losing traditions and invasion of modernism. He expresses political and social issues from position of a social critic and makes interaction between society and the novel by artistic expression.
    Keywords: sociological criticism, curse of the land, Jalal Al e, Ahmad, Land Reform Law
  • Sayed Adnan Eshkvari, Saeed Zarmohammadi Pages 69-96
    The early traces of Islamic Nation awakening after a deep sleep in which it has fallen and caused its mustiness appeared in fourteenth century AD. Following it, intellectuals and elites of Islamic communities tried to encourage common people to think about reasons of ignorance and did best of their efforts to remove these reasons and restore Islamic Nation's lordship and dignity. Among them, we can refer to Sayed Jamal Al-din Asadabadi (known as Afqani) as many reformer elites and writers have been influenced by his thoughts and ideas and each was claiming for reform of Islamic Nation. And of these people at present is Farooq Jovaideh, the brilliant Egyptian author, poet and expert who applied his poetry and literature in awakening Islamic nations and dedicated all his effort to principles of expressing Islam and making it free from control of colonial authorities and western thoughts. In this article, authors were to find manifestations of invitation to Islamic awakening in Farooq's two poetic plays entitled"Al-khadivi" and "Bloods on the Curtains of Kaaba" in addition to investigate these literary works. The result of this study is that the poet did nott composed his works merely for doing a literary or artistic masterpiece but he applied it to reach holy ideal of Islamic awakening and informing Islamic nations about bitter reality in which they were living.
    Keywords: Islamic awakening, Farooq Jovaideh, Al, khadivi play
  • Kobra Roshanfekr, Ahmad Heidari Pages 97-115
    Nature has always been the source of inspiration for poets and writers in different parts of the world especially among Arabic speakers who have close connection with it. While reading Ebrahim Al-kooni's works, we can clearly observe existence of deserts as well as living and dead nature.Therefore, he has frequently used the elements of nature and using these elements, he induces his thoughts and ideas to his readers.Ebrahim Al-kooni in "Al-tabar", chose camel as one of the elements of nature and hero of the story and considering supreme human values for the camel, he not only regards a higher place for it than other animals but also he prefers it over all humans and even his own wife and child. This study tries to investigate function of this animal in this novel using descriptive –analytical method and the results indicate that the writer with considering ancestor's traditions, beliefs and myths has used the animal as a symbol in service of Sufic concepts and thoughts like companionship, love, sin and its consequences and patience.
    Keywords: Ebrahim Al kooni, Sufic concepts, secret, tradition, animal
  • Soqra Falahati, Hamed Sedqi, Esmail Ashraf * Pages 117-136

    Researchers paid special attention to statistical stylistics studies such that recognition and discrimination of different styles in every text can be possible applying this method. Bosiman's statistical stylistics is quantitative but not qualitative. In this study, We have investigated examples of Hamedani's and Yazeji's Maqamat based on Bosiman's equation in the paper. This equation adjusts Maqamat's style. The style of both authors in their Maqamat is based on this equation of literary style and passiveness degree is different from a Maqameh to another.Main element leading to increase of adjective-verb ratio in Maqamat of Hamedani and Yazeji is excessive usage of literary prose and poetry of Maqameh and also because Maqameh is considered as means for practicing writing and standing against religions of prose and poetry. Maqameh is similar to spoken word and that is including dictionary and expressing society status and its emotions. Among theme elements, only age has effect on Maqamat and this element is effective in raising of verb- adjective ratio for both of the authors.This paper is to investigate and study the style of Hamedani and Yazeji in some of their Maqamat based on Bosiman's hypothesis.

    Keywords: Badia al zaman Hamedani, Naseif Yazji, Maqamat, Stylistics, Bosiman statistical stylistics
  • Fatemeh Karimi, Sayed Hossein Seyyedi Pages 137-159
    Color is one of important elements in area of feelings that plays an important role in our life and is a symbol for expression of feeling as sadness and happiness. Therefore, color is an additional aspect that provides many meaning for a literary man so that he can picture beauties of creation by means of it. It is decodification of secret meanings of the colors by which litreary man's thoughts are understood. Having investigated meanings of different colors, this study investigates color and its meaning in Mohammad Al-Maghut's divan in analytical- descriptive and statistical method to find results including role of poet's thoughts in choosing colors. In this rating, highest frequency belongs to red color that can be a symbol of promotion and encouraging the audience to rise and defend his own rights while lowest frequency is for black color though before census, it has been expected that this color would occupy top position because of Maghut's hoplessness and pessimism.
    Keywords: Color, symbol, Mohammad al Maghut